Fecr-i Ati Edebiyatı Sanatçıları


Fecr-i Ati Edebiyatı Sanatçıları

AHMET HAŞİM (1884 – 1933)

* 1909’da Fecr-i Aticilere katılmıştır.
* Fecr-i Ati topluluğu dağıldıktan sonra da yoluna devam etmiştir.
* Fecr-i Ati topluluğunun ve modern Türk şiirinin en önemli şairlerindendir.
* “Şiir Hakkında Bazı Mülahazalar” başlığı altında şiir anlayışını açıklamıştır.
* Saf şiir anlayışına bağlı kalmıştır.
* Şiirde konudan çok, söyleyişi önemser.
* Gerçek şiir ona göre herkesin kendisine göre yorumlayabileceği şiirdir.
* Şiiri duyulmak için yazılan sözden çok musikiye yakın bir tür olarak görür.
* Önceleri Arapça ve Farsçayla yüklü bir dili varken, zamanla Türkçe ağırlıklı bir dile yönelir.
* Şiirlerinde aşk ve doğa, çocukluk anıları, gerçek hayattan kaçış konuları egemendir.
* Güneşin doğuşu ve batışı, göl, kızıl renkler, akşam onun şiirlerinde sıkça yer bulur.
* Bütün şiirlerini aruz ölçüsüyle yazmıştır.
* Sembolizmden ve empresyonizmden etkilenmiştir.
* “Sanat için sanat” anlayışına bağlıdır.
* Fıkra, sohbet gezi yazısı türlerinde de önemli eserler vermiştir.

Eserleri:
Şiir: Piyale, Göl Saatleri
Sohbet: Gurabahane-i Laklakan (Fıkra özelliği de gösterir)
Fıkra: Bize Göre (Bu kitaptaki bazı metinler deneme türü içerisinde değerlendirilmektedir.)
Gezi yazısı: Frankfurt Seyahatnamesi


TAHSİN NAHİT (1887 – 1919)

* Fecr-i Ati topluluğu şairi ve oyun yazarıdır.
* Bireysel konulu şiirler yazmıştır.
* Şiirleri sanat gücü bakımından çok güçlü değildir.
* Şiirleri Ahmet Haşim etkisindedir.
* “Adalar, Kamer ve Zühre şairi” olarak tanınmıştır.
* Genelde kadın ve aşk temalarını işlemiştir.
* Tiyatroyla da yakından ilgilenmiştir. Tekniği zayıftır.

Eserleri:
Şiir: Ruh-i Bikayd
Tiyatro: Hicranlar, Jön Türk, Firar, Aşkımız, Sanatkârlar, Ben Başka, Talak, Kırık Mahfaza, Osman-ı Sani, Kösem Sultan


EMİN BÜLENT SERDAROĞLU (1886 – 1942)

* Galatasaray futbol takımının ilk kaptanıdır ve kurucuları arasındadır. Fenerbahçe ile oynanan ilk maçta ilk golü atmıştır.
* Fecriati Döneminde “destansı” yönü ağır basan epik şiirler yazmıştır.
* Hem bireysel hem de toplumsal konularda şiirler yazmıştır.
* Şiirlerinde benzetme ve istiarelere gereğinden çok yer vermiştir.
* Victor Hugo’nun “Mavi Gözlü Yunan Çocuğu” adlı şiirine karşı yazmış olduğu “Kin” şiiriyle tanınmıştır.

Eserleri:
Şiir: Kin, Hatay’a Selam, Dev Şarkısı


CEMİL SÜLEYMAN (ALYANAKOĞLU) (1886 – 1940)

* Hikâyelerinde özellikle halk arasından seçilmiş tiplere yer verir.
* Teknik bakımdan kusurlu olmakla birlikte romanlarındaki psikolojik tahliller başarılıdır.

Eserleri:
Roman: İnhizam, Siyah Gözler, Kadın Ruhu
Öykü: Timsal-i Aşk, Ukde

Admin

Taglar: Fecr-iEdebiyatıSanatçıları

Edebiyat Ders Notları - İlginizi çekebilecek başlıklar
Beş Hececiler

Beş Hececiler; Orhan Seyfi Orhon, Faruk Nafiz Çamlıbel, Halit Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Yusuf Ziya Ortaç

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının Diğer Sanatçıları

Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının Diğer Sanatçıları; Sabahattin Ali, Cevat Şakir Kabaağaçlı (Halikarnas Balıkçısı), Sait Faik Abasıyanık, Oğuz Atay, Tarık Buğra, Yaşar Kemal, Kemal Tahir, Orhan Kemal, Memduh Şevket Esendal

Garip Dışında Yeniliği Sürdüren Şiir

Garip dışında yenşliği sürdüren sanatçılar; Necati Cumalı, Cahit Külebi, Ümit Yaşar Oğuzcan, Özdemir Asaf, Hilmi Yavuz, Asaf Halet Çelebi

Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri

Anonim Halk Edebiyatı Nazım Biçimleri; Mani, Düz ManiKesik Mani (Cinaslı Mani), Yedekli Mani (Artık mani), Türkü, Ninni, Ağıt

Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri

Âşık Edebiyatı Nazım Biçimleri; Koşma, Güzelleme, Koçaklama, Taşlama, Ağıt, Koşma, Musammat Koşma, Yedekli Koşma, Ayaklı Koşma, Zincirbent Ayaklı Koşma, Koşma-Şarkı, Tecnis Koşma, Destan, Semai, Varsağı

Âşık Edebiyatı Temsilcileri

Âşık Edebiyatı Temsilcileri; Köroğlu, Öksüz Dede (Öksüz Âşık), Kayıkçı Kul Mustafa, Karacaoğlan, Âşık Ömer, Kâtibî, Kuloğlu, Gevherî, Dertlî, Dadaloğlu, Bayburtlu Zihnî, Erzurumlu Emrah, Everekli Seyranî, Âşık Şenlik, Ruhs



Sayfa Yorumları

Yorum Ekle





Mesaj / Bildirim Gönderin